Dit jaar lanceren Les Mills en Reebok het concept ‘The Project: Immersive Fitness’. Daarbij dompelt programmadirecteur Les Mills junior de groepslessen van zijn grootvader Les Mills onder in een met videobeelden gepimpte studioworkout.
De zwarte, tijdelijke studioboxen op de Quai D’Orsay aan de Seine in Parijs ogen spectaculair. De Franse fans van de gekende Les Mills-groepslessen – made in Nieuw-Zeeland – hebben er zin in en ook ik wacht met volle spanning op hoe de ongekende dimensies van mijn ticket ‘Le Voyage’ vandaag vorm krijgen.
‘Le Voyage’ omvat 30 minuten RPM of spinning, maar sessies van Le Rêve (Body Jam en Body Balance) en Le Challenge (Body Combat en GRIT) prijken evengoed op het weekendprogramma van de Europese tour van The Project. Dit concept neemt fitness mee naar het digitale tijdperk. De inspiratie halen de bedenkers uit liveoptredens en 360°-cinema. Zo hopen Les Mills en Reebok de fysieke, sociale en mentale kant van fitness naar een hoger niveau te tillen, met nog meer inleving, beleving en uitdaging.
“The Project voegt een visuele ervaring toe aan de muziek en de choreografie van de groepslessen waarvoor we bekend zijn”, aldus programmadirecteur Les Mills Junior. “Zo fietsen de deelnemers aan de spinningles een steile ijsberg tegenaan of ze rijden in een digitale velodroom. De danslessen nemen je dan weer mee naar een tent op een muziekfestival, waar iedereen samen danst.”
Spinnen tussen de sterren
Binnenin de studio staan onze spinningsfietsen klaar, omgeven door een groot wit scherm – met zicht vooraan en langs de zijkanten – waarop de videobeelden geprojecteerd worden. Instructeur Fatma neemt net als ons met de neus naar het scherm plaats en zal ons met haar stem begeleiden door deze mishmash van muziek, video en sport.
De vraag die ik me aan de start stel is: werkt het? Want de videobeelden zijn 3D-vrij en hoewel de instructeurs met rocksterallure – een beetje de signatuur van Les Mills – je oppeppen, stelen de videobeelden de show.
De track voor de opwarming komt nogal uit de onverwachte hoek: ‘Sympathy for the Devil’ van The Rolling Stones, terwijl we worden omgeven door fonkelende sterren in een eindeloos universum. De volgende track komt er meer beweging en worden we meegezogen in een landschap van bewegende sterren en kometen. We fietsen goed door en Fatma moedigt ons aan mee te gaan in de onderdompeling, die in het begin wat wennen is.
Vanaf de derde track gaat het hard en hier komen de videobeelden helemaal tot zijn recht. In een kosmopolitische velodroom zoef ik van links naar rechts door te bochten. Als ik me helemaal laat gaan betrap ik mezelf erop dat ik de bewegingen ook echt voel. Bijna verbaasd kijk ik naar mijn fiets, die toch nog altijd vastgenageld staat op de grond. Ik daarentegen, beweeg helemaal mee en duik met mijn hoofd onder waar nodig!
Driemaal krijgen we tijdens de velodroom-etappe de kans om onze digitale concurrent met z’n allen in te halen. Hoewel de kwaliteit van onze prestaties geen andere videobeelden opleveren, heb ik wel het gevoel dat ik (nog) harder fiets om die missie te volbrengen.
Betere prestaties
“De chemie tussen de muziek, coaching en het visuele, doet wonderen voor je prestaties”, vertelt Fabienne me, verantwoordelijke voor Les Mills in Frankrijk. “De echte versnellingen, bochten, hoogten en afdelingen maken de reis van een spinningles compleet. Het oogt allemaal futuristisch, maar wij zijn ervan overtuigd dat dit de toekomst van studiofitness is”, besluit Fabienne.
Daarvan getuigen de steile bergen in een wondermooi winterlandschap waarop we vervolgens vergast worden. Het klimmen werkt behoorlijk motiverend en tijdens de afdalingen trap ik sneller dan ooit om aan snelheid te winnen. “Het voordeel van de videobeelden is dat je zelf de acteur bent in je traject en nog amper voelt dat je fietst. Je amuseert je en gaat op in de ervaring, waardoor je beter presteert.”
Of zoals Les Mills-directeur Phillips Mills het zegt: “Je traint in the zone, een mentale staat waarbij je piekt op vlak van prestaties en je verwachtingen waarmaakt doorheen een speciale focus.”
Hoewel een ijzersterke instructeur voor mij evenveel waard is als de digitale sensatie waarop ik vandaag getrakteerd word, moet ik het toegeven: mijn bewegingen komen haast vanzelf. Enkel voor wie geen fan is om aan de knop van de spinningfiets te draaien om een versnelling harder te schakelen, schiet het concept misschien tekort. De kracht om het videospel samen met de instructeur te spelen en de reis om te bouwen tot een stevige workout, op het juiste ritme, komt hier toch iets meer uit jezelf dan bij een klassieke Les Mills-les.
Na de cardiopiek landen we van het digitale tijdperk in de oceaan, samen met een hartverwarmende zonsopgang. Een cadeautje voor het oog na die flinke inspanning en een heerlijke afsluiter. Top, en van mij mogen die 30 minuten zeker wat langer duren. Bekomen doe ik in de shop in de box.
Meer info?
Na de Europese promotour van The Project: Immersive fitness, plannen Les Mills en Reebok een lancering voor 2015. Ontdek de trailer hier.
Reebok en Les Mills brachten eveneens een collectie uit met schoenen en sportkledij op maat van de groepslessen. Koop de collectie hier.